FAQ

Waaraan herken ik een BHV'er?

Bij gevaarlijke en onveilige situaties is het belangrijk dat de BHV’er goed zichtbaar en herkenbaar is. Daarvoor heeft de BHV’er een felgeel veiligheidshesje met daarop BHV. Het komt vaak voor dat het zicht steeds slechter wordt door rook of stroomuitval, een goede zaklamp is dan zeker een toevoeging voor de uitrusting.

Hoe vaak moet ik een BHV-herhalingscursus volgen?

Uw BHV-certificaat is 1 jaar geldig. Ieder jaar wordt er gekeken naar de beste manier om adequate hulpverlening te bieden. Daarom zit er een houdbaarheidsdatum op uw certificaat. Laat uw certificaat niet verlopen en zorg ervoor dat u vroegtijdig in opleiding gaat. Eventueel kunnen wij u hieraan helpen herinneren.

Kan ikzelf een AED gebruiken of bedienen?

Iedereen kan een AED gebruiken of bedienen, ook al heeft u geen BHV-cursus gevolgd. Het voordeel van een AED is dat elk apparaat een gesproken instructie geeft die precies vertelt wat u moet doen. Wilt u liever niet voor verrassingen komen te staan, dan is het misschien verstandig om wel een EHBO-cursus te volgen. Is de AED gebruikt? Laat dan de elektroden van de AED vervangen. Deze zijn namelijk geschikt voor eenmalig gebruik. In sommige gevallen zijn de batterijen en / of accu ook aan vervanging toe. Dit is sterk afhankelijk van het AED dat u binnen handbereik heeft.

Wat betekent AED?

Dit is een Automatische Externe Defibrillator (AED). Wanneer blijkt dat iemand buiten bewustzijn is en niet meer ademhaalt, kan een AED helpen om het hartritme weer te herstellen. Het is een draagbaar apparaat die een elektrische schok geeft, ook wel fibrillatie. Hoe sneller u de AED kunt aansluiten bij een dergelijke situatie, hoe groter de kans is op overleving. Daarnaast kan het blijvende schade voorkomen.

Wat is het verschil tussen BHV en EHBO?

Bij gevaarlijke en onveilige situaties is het belangrijk dat er direct en adequaat gereageerd wordt om erger te voorkomen. Vanuit de Arbowet bent u verplicht om, naar grootte en risico’s, opgeleide BHV’ers in dienst te hebben. Zij richten zich specifiek op het in veiligheid brengen van anderen tijdens een noodsituatie en kunnen waar nodig Eerste Hulp verlenen. Voor een BHV’er is het niet verplicht om EHBO te kunnen, maar een combinatie kan een extra toevoeging zijn. Een EHBO’er zal betere en bredere zorg kunnen verlenen dan een BHV’er. Waar een BHV’er de basis leert, leert een EHBO’er meerdere vaardigheden om goede zorg te kunnen garanderen.

Wat EHBO precies inhoudt en welke vereisten daarvoor gelden, vindt u op EHBO en Zo.

De regels van BHV in het kort

Bij een gevaarlijke en onveilige situatie is het vooral belangrijk om als BHV’er de rust te bewaren, voor uzelf en anderen. Niemand heeft baat bij chaos wanneer er brand is. Hieronder in het kort de regels die u leert bij een noodsituatie als BHV’er: Kijk: Reageer op een melding en onderzoek de situatie. Schakel professionele hulp in als de situatie als de situatie oncontroleerbaar lijkt. Denk: Beoordeel de situatie en verdeel de taken met andere BHV’ers. Neem de nodige veiligheidsmaatregelen om iedereen in veiligheid te brengen. Doe: Onderneem actie en ontruim het gebouw en / of verleen Eerste Hulp aan de aanwezige slachtoffers. Informeer de ingeschakelde hulpverleners hierover. Evalueer naderhand wat er goed is gegaan en wat minder. Hoe u moet handelen in een noodsituatie leert u tijdens onze BHV-cursus. Kennis van BHV komt altijd ten goede voor uzelf en voor anderen.

Wat betekent BHV?

BHV is een afkorting voor BedrijfsHulpVerlening. Een BHV’er zorgt voor een veilige omgeving binnen een organisatie en anticipeert op het verlenen van adequate zorg bij incidenten. Ieder bedrijf is verplicht om te zorgen voor een goede bedrijfshulpverlening, volgens de Arbowet. Hoeveel bedrijfshulpverleners uw bedrijf of organisatie nodig heeft, hangt af van uw grootte en de bedrijfsrisico’s.

Kan ik de training kosteloos annuleren?

Annulering van uw deelname is mogelijk tot 48 uur voor aanvang van de training. Wij reserveren namelijk tijd en ruimte voor onze cursussen en rekenen op een vast aantal deelnemers. Als u zich na de 48 uur afmeldt, ontvangt u geen restitutie van uw inschrijfgeld.

Wat zijn de kosten van de benodigde materialen?

BHV en Zo werkt samen met EHBO en Zo. Hoewel wij u het totaalpakket kunnen leveren, kunt u zelf een kijkje nemen op de webshop van EHBO en Zo. Hier vindt u alle materialen die nodig zijn om goede zorg en adequate hulpverlening te kunnen bieden. Waar nodig kijken we graag met u mee, maar het is zeker mogelijk om zelf aankopen te doen in onze webshop. Bij ieder product vindt u de prijs inclusief wat u ervoor krijgt.

Wat zijn de kosten van een BVH-cursus?

Bij BHV en Zo hebben we een vaste prijs voor onze cursussen. Voor onze basiscursus BHV betaalt u € 175,- ex btw en voor de herhalingscursus € 145,- ex btw.

Hoe kan ik mijn deelname aan een cursus annuleren?

Annulering van uw deelname is mogelijk tot 48 uur voor aanvang van de training. Wij reserveren namelijk tijd en ruimte voor onze cursussen en rekenen op een vast aantal deelnemers. Als u zich na de 48 uur afmeldt, ontvangt u geen restitutie van uw inschrijfgeld.

Kan ik zelf een dag uitkiezen voor de cursus?

Wij bieden onze cursus 1 keer per maand aan, soms komt 2 keer per maand voor. Dit ligt eraan hoe de dagen vallen. BHV en Zo biedt niet de mogelijkheid om een eigen dag naar keuze te kiezen. Heeft u de behoefte om een heel team in een keer te trainen, maar is er niet genoeg plek? Neem dan contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.

Waar vindt de training plaats?

De trainingslocatie van BHV en Zo vindt u in Bedrijvencentrum Rigtersbleek (Unit 12). Onze unit is te bereiken via de receptie bij de hoofdingang of via de achterzijde van het pand. Er zijn voldoende parkeergelegenheden. De locatie voldoet aan alle gestelde eisen voor een EHBO- én BHV-locatie. Dat betekent dat wij een veilige leer- en oefenomgeving bieden.

Hoe kan ik mij aanmelden voor een cursus?

U kunt zich eenvoudig aanmelden op de trainingspagina naar keuze. Onderaan de pagina vindt u een formulier met invulvelden. Daar heeft u ook de mogelijkheid om uw aanmelding gelijk te betalen, zodat uw deelname is verzekerd.

Moet een BHV'er altijd stand-by staan, ook al is het zijn vrije dag?

Als werkgever houdt u rekening met ziekte, vakantie en ploegendiensten bij het bepalen van de het benodigde aantal BHV’ers in uw organisatie. Er moeten altijd voldoende BHV’ers aanwezig zijn om de veiligheid te kunnen garanderen. Dat betekent echter niet dat uw BHV’ers t.a.t. ingeschakeld kunnen worden. Als vuistregel kunt u aanhouden dat er minimaal 1 aanwezig is in geval van nood.

Is een Risico-Inventarisatie & Evaluatie verplicht?

De Arbodienst en de Sociale Zaken en Werkgelegenheid besloten dat ieder bedrijf een Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) moet laten uitvoeren. Ieder bedrijf heeft zo zijn risico’s. Toch kunnen we iets doen om risico’s te verminderen of in ieder geval af te dekken met noodzakelijke maatregelen. Daarom is het verplicht om een dergelijke analyse uit te voeren, zodat u op de hoogte bent van de risico’s en daar wat mee kunt doen.

Ben ik verplicht om mijn BHV-voorzieningen te laten controleren of mag ik dit zelf?

U mag dit zelf doen. Het enige wat u ermee bespaart, is geld. Het is praktisch en tijdbesparend om de controle 2x per jaar door een expert uit te laten voeren. Zo bent u verzekerd van de juiste navulling, hygiëne en kwaliteit van uw BHV-voorzieningen.

Hoeveel BHV'ers ben ik verplicht op te leiden?

Vóór 2007 stond er in de Arbowet dat op elke 50 medewerkers ten minste 1 BHV’er aanwezig moest zijn. Na 2007 is deze regel komen te vervallen. De hoeveelheid BHV’ers die u moet opleiden, is afhankelijk van de Risico-Inventarisatie en Evaluatie (RI&E). Het aantal is niet wettelijk vastgesteld, maar is gericht op de grootte en de veiligheids- en gezondheidsrisico’s van uw organisatie.

Is het verplicht om een BHV-koffer te hebben?

Elk bedrijf of onderneming (behalve eenmanszaken) moet beschikken over een BHV-koffer of -kit. Een koffer is bij aanschaf volledig voorzien van de juiste inhoud om te voldoen aan de verplichting.